Saturday, July 18, 2009

I hate POSeR!


ATTN : the story below has nothing to do with Poser (a 3D rendering and animation software program)


PERHATIAN : cerita ini tiada kena mengena dengan software 3D Poser!


--------------------------------------
Kalau merujuk kepada Urban Dictionary, maksud kepada perkataan Poser ini adalah:

1) POSER
1. one who pretends to be someone whose not.
2. who tries to fit in but with exaggeration

2) POSER
Any one who does not follow his/her own ideas of what he/she likes. Following no one set norm makes you real and following no one set norm makes you poser. Poser is governed not by the clothes, music, or makeup you wear, but rather by the state of your mind and the conformity to your own beliefs.

3) POSER
A person who attempts to blend into a specific social group.

4) POSER
a person - usually in middle or high school, who is insecure about him/herself and trys very hard not to be a "conformist" or a "prep," by doing things like: purchasing a skateboard or guitar, purchasing a great deal of clothing and accessories from hot topic, and listening to pop-punk bands such as simple plan, yellowcard, etc. usually, this supposedly "nonconformist" behavior just backfires on him/her, because now he/she is still conforming, just to a different group of people. so the moral of the story is to be yourself.

5) POSER
Someone whos acts like someone theyre not,but not realizing that there being fake, basically a loser trying to fit in.

6) POSER
A poser is someone who tries hard to be something they arent. Usually, posers call other people posers because they are jealous that the person they called a poser is more skater/stoner/goth/punk/rocker/grunge/etc. than they will ever be.

7) POSER
One who attempts to appear to others as something they are not, especially by their manner of dress; a charlatan.

8) POSER
Synonymous with pretender.


...sampai lah ke no. 245...(yg mana maksudnya terlalu banyak, tak yah la aku masukkan sampai no. 245...lu orang bukak sendiri la link itu) punya lah banyak explanation mengenai istilah POSER ni.

Tapi kalau tengok Oxford Dictionary ...maksudnya adalah :

noun 1 a person who poses; a poseur. 2 a puzzling question or problem.

Walau macam mana pon cara istilah poser ini di ungkaikan..... Tp aku meng'istilah'kannya seperti berikut:

"seorang pretender... yg terikut2 dengan sengaja atau tak sengaja (tp mostly sengaja) kepada sesuatu arus/gelombang minat seperti sukan, artis, muzik, aktiviti atau saja pun just to fit in and to impress others, dan ianya bukan sesuatu yang pure dari dirinya dan ia akan hilang bila sesuatu itu hilang sengatnya..."

----------------------------------------------

Kenapa aku benci Poser?

1) ianya tidak pure / asli / tulen..(tulen bang...)
2) cara seseorang itu membuat aku meluat...
3) bagi aku dia ni tidak matang...
4) orang ini tiada identiti...
5) orang ini masih tak mengenali diri sendiri..

Contoh kes Poser yg paling klasik yg aku paling nyampah adalah bebudak p'puan yg ngaku die hard fan untuk mana2 team bola...sebagai contoh yg paling baru adalah Man U. Aku rasa nyampah betul.. Aku tau la Man U dtg untuk friendly match baru2 ni..(sampai jalan jam gilers...aku balik umah pon lambat sampai hari jumaat tu...semata2 kerana ramai poser2 tak kira lelaki mahupun p'puan yg nak tengok diorang training...hmmmm..training pon nak tengok..)

Persoalan aku adalah... bebudak p'puan yg ngaku die hard fan ni:
1) Tau ke rules bola ni?
2) Pernah main bola ke?
3) Pernah injured kaki masa main bola ke?
4) Paham sangat ke pasal style/corak permainan bola ni, seperti tactical ke apa ke?
5) Kenapa minat team oversea je? kalau betul minat sukan ni, patutnya yg tempatan pun patut disokong juga?
6) Tau ke offline tu apa, midfield tu apa..?
7) Tau ke sejarah pasal team yg diorang minat tu..?
8) Tau pasal semua player team itu ke atau minat sorang je? Owen contohnya, atau Ronaldo, atau Kaka?
9) Tau ke nak jawab kalau orang tanya pasal bola ni?...hmmmmmm... (rasa cam nak tanya je..)

Ada masanya cam kelakar pon ada... dan kadang2 nyampah pon ada... satu lagi kalau musim world cup la..kok kat TV3 tu siap buat liputan sampai pagi...pastu ada scene2 yg dia interview peminat... yg p'puan pon ramai..siap pakai jersi bola lagi... nyampahnye aku...tu semua Poser!

Bagi aku, mereka ni semua tak matang kerana tiada identiti sendiri... dan mereka ini masih belum mengenal diri sendiri.. sebab kalau kita kenal diri sendiri...kita tau apa yg kita nak...apa yg sesuai ngan kita dan kita akan buat sesuatu itu mengikut keperluan dan kesesuaian dengan diri kita. Kenapa kita perlu jadi orang lain hanya untuk impress orang lain? Just to fit in? kenapa perlu berpura2...? Kebahagian hidup sebagai poser ni tak lama..why not buat sesuatu yg benar2 ikhlas dari dalam hati... kebahagian itu lagi lama.. ianya akan berpanjangan dan meresap ke dalam jiwa... heheh... chewah....berfalsampah lagi aku nih... Aku cakap camni sebab aku teringat dulu masa baru lepas SPM..aku amik course pun course yg tak sesuai ngan jiwa aku kot...(mungkin masa tu aku juga poser..)..jadi setelah berberapa tahun crack my head doing and learning something that is not fit with who i am.. aku jadi stress dan aku amek cuti 1 whole semester dan kerja di dalam bidang course yg aku ambik ni...setelah abis cuti aku tu..aku dapat rasa yg ..this is definitely not what i want to do in life... So, walaupun dah nak abis belajar tu..aku ambik keputusan untuk berhenti belajar... dan aku pun TIDAK menamatkan pengajian aku tu...hmmm... aku dah abiskan berberapa tahun tu dengan sia2... tapi aku bersyukur sebab kalau aku tak ambik cuti dan bekerja dalam bidang itu, aku tak akan tau apa yg aku nak.. aku tak akan tau jiwa aku ni sesuai untuk apa... dan kemungkinan aku akan "stuck doing something that i hate, just to impress other people".. Alhamdulillah...aku bersyukur kepada Allah S.W.T kerana telah menunjukkan jalan kepada aku untuk mengenal diri... Dan sesungguhnya Allah itu maha kaya kerana aku berjaya masuk belajar semula...walaupun pd ketika itu semua kawan2 seangkatan dengan aku ada yg dah habis belajar...ada yg dah kahwin... ada yg dah sambung belajar ke peringkat yg lagi tinggi... dan aku pula, baru nak menapak... org lain dah pandai berlari...aku baru belajar bertatih... Tapi aku tak kisah.. sebab kebahagian yg aku alami sekarang adalah benar2 pure...aku suka dengan apa yg aku buat sekarang... walaupun kerja kuli..tapi aku buat sesuatu yg aku suka...sesuatu yg memang serasi dengan jiwa aku...well in fact..i'm being paid doing what i like...

Jadi kepada Poser-poser di luar sana...cut it out.. know yourself..








3 comments:

jut said...

owhhh tuleeeeennnn bang ekeke...

K-ReXz said...

Aku rasa POSER2 nie nak tunjuk kat org yg dia org nie cool lah konon2 yer,,padahal.....

sabsoi11 said...

Aku rasa setuju ngan ko, dulu aku poser gak, tapi poyo lagi teruk kot..