Tuesday, October 2, 2012

Budi Bahasa & Nilai Murni


Aku x paham...
Budi bahasa dan Nilai2 murni mmg sedah semakin berkurangan di kalangan masyarakat kita ni. Perkara ini amat menakutkan aku....sebab terasa seolah2 manusia sudah kehilangan sikap 'kemanusiaan'....apakah akan terjadi kpd manusia ini nanti...

Kenapa aku  concern akan hal ini? Sebabnya... baru2 ni aku terpaksa naik kenderaan awam utk pergi keje sebab kereta aku rosak...ada kat workshop seminggu. SO...dari umah aku..aku kena naik cab utk sampai ke station LRT. Sewaktu naik cab tu.. pemandu nya aku nampak gaya mcm dah berumur...mmg pon...dia askar pencen and melihat caranya yg peramah...so aku pun memikirkan oklah untuk layan dia borak sbb aku memikirkan hormat kpd org yg lebih tua and aku bahasakan dirinya Pakcik...

Mula2 borak ok je...tp pastu tetiba dah masuk citer pasal dia pernah bawa penumpang yg ada masalah rumahtangga la dsbgnya. Pastu dia cerita lak pasal rumahtangganya yg dah musnah and gaya macam nak tunjuk yg dia ni sekarang ni bujang la...aku mula dah rasa x sedap....sbb aku layan dia borak sbb aku pikir sbg seorang yg boleh jd anak kenalah hormat kpd org yg dah pangkat boleh jadi bapak kita... and bila sampai ke desitinasi aku...dia siap mintak no telefon..dgn alasan boleh bersms malam2 nanti... haihhhhh.....sabar je lah...x tau aku nak cakap apa.... Ke manakah perginya sikap bangsa kita ni yg masih hormat menghormati antara satu sama lain? Ni tidak...semua nak dimakan jugak....ishhhh... Aku mmg takut sebenarnya nak naik cab lagi...



.......tbc....

No comments: